پلی استیشن 5 از Ray Tracing پشتیبانی می‌کند

احتمالاً می دانید سونی در نظر دارد کنسول بازی جدید پلی استیشن (PlayStation 5) را برای تعطیلات سال نو میلادی 2020 روانه بازار کند که قادر به اجرای بازی‌ها در وضوح 4K و پخش محتواهای 8K است. این کنسول از یک چیپست اختصاصی طراحی شده توسط AMD بهره می‌برد که حالا می دانیم از فناوری نسبتاً نو ظهور شتاب بخشی به Ray Tracing در بازی‌ها پشتیبانی می‌کند.Ray Tracing یک چیز جدید نیست و می‌توان از طریق GPGPU آن را اعمال کرد، اما مشکل آنجاست که محاسبات مربوط به آن بسیار پیچیده هستند و باعث افت کارایی می‌شود. به همین دلیل بدون شتاب دهنده مجزا برای  Ray Tracing، نمی‌توان به عملکرد مطلوب دست پیدا کرد.خبر خوب اینکه یک طراح سیستم سونی به نام مارک سرنی، در گفتگو با Wired تأیید کرده چیپست مورد استفاده در پلی استیشن 5 از شتاب دهنده سخت افزاری Ray Tracing بهره می‌برد.  وی تاکید کرده سونی افزون بر افزایش قدرت پردازشی، به حافظه رم- ویدئویی و حافظه ذخیره سازی سریع‌تر نیز روی آورده است.  البته این پشتیبانی می‌تواند متفاوت از آن چیزی باشد که با پردازنده‌های گرافیکی پرقدرت RTX انویدیا شاهد هستیم.تاکنون AMD درباره پشتیبانی از Ray Tracing با پردازنده‌های گرافیکی Radeon آتی خود سکوت اختیار کرده است. اخیراً درباره Ray Tracing از لیزا سو پرسش شد که با کلی گویی به آن پاسخ داد. در حالی که انویدیا مدت‌ها است پشتیبانی از Ray Tracing را به پردازنده‌های گرافیکی خود آورده، کارت‌های گرافیک سری Radeon 5700 از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند.هرچند هنوز AMD کارت گرافیک با پشتیبانی از Ray Tracing عرضه نکرده، اما چیپست بکار رفته در کنسول پلی استیشن 5 به نوعی از آن پشتیبانی می‌کند. گفته می‌شود این چیپست در بخش پردازنده گرافیکی از همان ریزمعماری RDNA مورد استفاده در پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon 5000 بهره می‌برد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *