بررسی عملکرد دستیارهای هوشمند در پاسخگویی به 800 سوال مختلف؛ بهترین نمره به Google Assistant رسید

به تازگی توسط یکی از کارشناسان حوزه فناوری، بررسی دقیقی بین مهم‌ترین دستیارهای صوتی موجود در اسپیکرهای هوشمند صورت گرفته است که نشان می‌دهد که کدام یک از آن‌ها در پاسخگویی به سوالات مختلف عملکرد بهتری دارد.

Gene Munster یکی از کارشناسان کهنه کار حوزه فناوری، اخیراً بررسی جالبی بین چهار دستیار هوشمند موجود در اسپیکرهای هوشمند صورت داده است. در این بررسی، دستیارهای هوشمندی نظیر الکسا از کمپانی آمازون، Siri از کمپانی اپل، دستیار صوتی گوگل با عنوان Google Assistant و کورتانا از کمپانی مایکروسافت به تجزیه و تحلیل گذاشته شده‌اند و عملکرد آن‌ها در برابر پاسخگویی به 800 سوال مختلف و یکسان مورد بررسی قرار گرفته است.

در بررسی که اوایل سال جاری میلادی توسط یکی از کارشناسان صورت گرفته بود مشخص شد که دستیار صوتی Google Assistant در بین رقبای خود بهترین عملکرد را دارد و توانسته است به بیش از 81 درصد از سوال‌های مطرح شده پاسخ درست و مناسب دهد. اما بررسی که اخیراً و در اواخر سال جاری میلادی انجام شده نشان می‌دهد که عملکرد این دستیار رشد قابل توجهی داشته است و این دستیار هم اکنون قادر است به بخش اعظمی از پرسش‌های کاربران خود به صورت مناسب پاسخ دهد. در قابلیتی مهم‌تر این دستیار توانسته است در این بررسی جدید هر 800 سوال مطرح شده را درست متوجه شود.

در نتایج منتشر شده از این بررسی آمده است که دستیار هوشمند گوگل توانسته است به 87.9 درصد از سوالات مطرح شده پاسخ درست و مناسب دهد و از این حیث بهترین عملکرد را نسبت به دیگر دستیارهای هوشمند به نمایش بگذارد. دستیار هوشمند اپل که آن را با عنوان Siri می‌شناسیم نیز توانسته است در این بررسی عنوان دوم را از آن خود کند. این دستیار توانسته است در این بررسی جدید به 74.6 درصد از سوال‌های مطرح شده از سوی کارشناسان پاسخ دهد. در بررسی که در اوایل سال 2018 صورت گرفته بود این دستیار عملکرد بسیار ضعیفی از خود به نمایش گذاشته بود و تنها توانسته بود به 52 درصد از سوالات مطرح شده پاسخ دهد. این موضوع نشان می‌دهد که اپل در سال جاری میلادی به خوبی توانسته است بسیاری از مشکلات این دستیار را برطرف کند. پیش از این عملکرد این دستیار در اسپیکرهای HomePod اپل، با انتقادات فراوان کاربران روبرو شده بود.

در بخش دیگری از این نتایج می‌توان مشاهده کرد که دستیار هوشمند الکسا و کورتانا به ترتیب با قابلیت پاسخگویی به 72.5 و 63.4 درصد از سوالات در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. این دو دستیار نیز نسبت به بررسی‌های قبلی با ارتقا قابل توجه عملکرد همراه بوده‌اند. نکته قابل توجه در این بررسی، قدرت شناسایی این دستیارهای هوشمند در شناسایی درست و صحیح بخش قابل توجهی از سوالات مطرح شده است. این چهار دستیار توانسته‌اند حداقل 99 درصد از پرسش‌های دریافتی را درست حدس بزنند. به نظر می‌رسد در آینده باید تمرکز بر روی بهبود وضعیت این دستیارهای صوتی در بخش پردازش سوالات و جستجو برای نتایج معطوف شود.

در نتایج این بررسی آمده است که این 800 سوال در پنج موضوع و حیطه مختلف مطرح شده است. در حیطه Local یا محلی سوالی با مضمون “نزدیک‌ترین کافی شاپ در کجاست؟” مطرح شده است.‌ در بخش بازرگانی سوالاتی مشابه با “آیا می‌توانی دستمال کاغذی سفارش دهی؟” پرسیده شده است. سوالات مطرح شده در بخش‌های مسیریابی، اطلاعات و دستورات نیز به ترتیب مشابه با “چگونه می‌توانم با اتوبوس به بالای شهر بروم؟”، “تیم (بسکتبال) Heat امشب با چه تیمی بازی دارد؟” و “یادآوری کن که در ساعت 2 با استیو تماس بگیرم” مورد درخواست قرار گرفته است. دستیار Google Assistant به جز بخش دستورات، در تمامی دیگر بخش‌ها بهترین نمره را میان رقبای خود بدست آورده است. Siri در بخش دستورات توانسته بهترین نمره را از آن خود کند. همچنین در تمامی این بخش‌ها کمترین نمره به دستیار مایکروسافت یعنی کورتانا رسیده است.

دستگاه‌های استفاده شده در این بررسی نیز نسل دوم از اسپیکرهای Amazon Echo، Google Home Mini، Apple HomePod و Harman Kardon Invoke بوده است. امتیازات کسب شده در هر بخش از این سوالات را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *