مردم بیشتر چه دستبند و ساعت‌های هوشمندی می‌خرند؟

سرعت رشد بازار ساعت‌های هوشمند بسیار زیاد است و تنها در یک سال گذشته این بازار رشد چشمگیر 53 درصدی به خود دیده است ولی نکته جالبی که این میان وجود دارد حکمفرمایی نسل اول Apple Watch است که به تنهایی 17 درصد بازار را به خود اختصاص داده است.نسل چهارم Apple Watch تنها چند ماه است که روانه بازار شده است و البته به عقیده بسیاری از منتقدین بزرگترین بروزرسانی و نوآوری‌ها را از نسل اول تا به امروز به خود دیده است و همین جنبه‌های مثبت باعث شده تا با تمایل بیشتر به نسبت نسل‌های دوم و سوم از سوی کاربران روبرو شود. یکی از عوامل دیگر اقبال مثبت کاربران به این نسخه قیمت متعادل‌تر آن نسبت به دیگر ساعت‌ها در ماه‌های اولیه عرضه است و باعث شده به نسبت سال گذشته میزان فروش نسل جدید ساعت‌های اپل تا 24 درصد افزایش پیدا کند.با این وجود نسل اول اپل واچ همچنان یکه تاز بازار است و نیمی از فروش کل ساعت‌های اپل را به خود اختصاص داده است. به عقیده متخصصین قیمت مناسب، امکانات و بروزرسانی خوب و همچنین دسترسی بیشتر به مدل‌های متنوع و موجودی بازار از عواملی بوده است که باعث شده فروش این نسخه از ساعت‌های هوشمند اپل همچنان بیشترین مقادیر را داشته باشد.به عقیده وبسایت Counterpoint تمایل کاربران برای گرایش به دستبندهای هوشمند و سلامتی باعث رشد و توسعه هر چه بیشتر تکنولوژی‌های ساعت‌های هوشمند شده است و پیشبینی می‌شود مدل‌های جدیدی که در فصل تعطیلات سال نو میلادی عرضه می‌شوند با بیشترین نوآوری‌ها روبرو شوند.در این زمینه شرکت نام آشنای Fitbit با معرفی مدل‌های بسیار مناسبی مانند Versa توانشته رشد فروش بسیار چشمگیر 10 درصدی را تجربه کند و از رتبه چهارم در دوره مشابه سال گذشته به رتبه دوم در میزان فروش رسیده و 16 درصد از سهم بازار را در اختیار خود بگیرد. استفاده از سیستم عامل اختصاصی این ساعت‌ها بیشتر بر روی فعالیت‌های ورزشی و سلامتی تمرکز دارد باعث شده که تنها برند Fitbit بتواند نزدیک به کل بازار اندروید فروش داشته باشد و اهمیت استفاده از امکانات حداقلی برای ارائه حداکثر قابلیت‌ها را نشان دهد (آمار فروش ساعت‌های بای سیستم عامل اندروید ویر در سه ماهه سوم امسال 17 درصد بوده است).اما نکته دیگر در مورد این برند تمایل بسیار زیاد کاربران ایالات متحده به ارتباط LTE است که محصولات این شرکت فاقد آن هستند. استفاده از ساعت هوشمند بدون نیاز به سیم‌کارت قابلیتی است که می‌تواند بسیار کاربردی باعث و کاربران را از شر وزن زیاد گوشی‌ خلاص کند که البته بیشتر با سلیقه کاربران اروپای غربی و امریکایی سازگاری دارد و در آسیا برعکس این قضیه اتفاق می‌افتد.بخش دیگری که باید به آنها اشاره کنیم ساعت‌های مخصوص کودکان است که یکی از سریعترین نرخ‌های رشد را تجربه کرده است. این ساعت‌ها مجهز به دنبال‌کننده GPS هستند و می‌توانند برای محافظت هر چه بیشتر از کودکان به کار والدین بیایند و به همین دلیل با توجه به اشکال جذاب و شادی که برایشان طراحی شده در کنار قیمت‌های مناسب توانسته‌اند به آمار فروش بسیار خوبی دست پیدا کنند.اگر به نمودار فوق نگاه کنید نامی جدید را نیز در آن می‌بینید. برند Imoo که به تازگی روانه بازار شده است در واقع یکی از زیر برند‌های شرکت بزرگ چینی BBK است و توانسته در مدت کوتاهی به 10 درصد از سهم بازار برسد. تمرکز بر بازار جهانی و عرضه محصولات مخصوص کودکان عوامل موفقیت این شرکت بوده‌اند. البته در این زمینه ساعت‌ها و برندهای دیگر نیز وجود دارند که آنها نیز توانسته‌اند به میزان فروش مناسبی دست پیدا کنند و دلیل این امر نیز دقیقاً مانند دلایلی است که برای ساعت‌های مخصوص کودکان Imoo بیان کردیم.در انتها باید به برند Huami Amazfit هم اشاره کنیم که اگرچه هنوز سهم کمی از بازار را در اختیار دارد ولی با استفاده از نرم‌افزار اختصاصی خود توانسته رشد بسیار خوبی داشته باشد. این شرکت شریک تجاری شیائومی نیز هست و فعلاً نقش مهمی در بازار ندارد ولی با توجه به محبوبیت گوشی‌های Xiaomi می‌توان انتظار داشت میزان توجه و اقبال کاربران به این برند نیز افزایش پیدا کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *